Dag 18 NP Corcovado - Reisverslag uit Ojochal, Costa Rica van Marieken Neijman - WaarBenJij.nu Dag 18 NP Corcovado - Reisverslag uit Ojochal, Costa Rica van Marieken Neijman - WaarBenJij.nu

Dag 18 NP Corcovado

Door: Marieken

Blijf op de hoogte en volg Marieken

17 Augustus 2015 | Costa Rica, Ojochal

Om 06.30 uur staan we op omdat we vandaag een dagtrip gaan maken naar NP Corcovado. Aan het ontbijt zien de weer apen, vlak bij de eetzaal in de bomen.
Corcovado is een gebied waar je niet met de auto kan komen en moeten dus vanuit Sierpe 1.5 met de bood welke al om 8 uur vertrekt. Met de aanwijzingen van de hotelmanager vertrekken we om 7 uur en stappen op 8.15 uur op de bood met nog 2 andere koppels. Eerst 40 minuten over de Sierpe River die dwars door het Mangrove gebied gaat. Het zijn prachtige plaatjes en we varen in een behoorlijk tempo de rivier af. Dan komen we op zee en dat ik ook nog eens 40 minuten. Meerdere malen spotten we groepen dolfijnen en komen soms erg dichtbij. De naam weet ik even niet maar ze zijn zwart met witte stippen. Er zijn een baby dolfijntjes bij. Weer een stukje verderop wordt een walvis gesport. Er zitten in dit gebied veel walvissen omdat hun jongeren te krijgen. Volgens mij zijn het bultrugwalvissen. Lang volgen we een kleintje, hij moeten vaker bovenkomen om te ademen. De moeder moet er vlak onder zwemmen maar zij kan wel 40 minuten zonder te ademen onder water blijven. Het is dus te hopen dat ze sneller boven komt. En dat doen ze, het zijn maar een paar seconden maar we kunnen zien hoe groot ze is. we varen verder.

Eenmaal aan land gaan we met onze gids Servi een tocht maken van 2 uur. Hij heeft een telescoop bij zich en spot regelmatig allerlei dieren, zoals een toekan, kleine giftige kikkers en apen. Helaas geen miereters, tapirs of luiaards. We lunchen op het strand en kunnen ook even zwemmen. Ik heb geen zin in de zee en besluit in de rivier, die we zojuist hebben overgestoken, te gaan liggen. Later hoor ik van Servi dat dan niet had gemogen omdat er een krokodil in huisvest......

Na de lunch is het enorm gaan regenen en de zeikregen gaan we verder hiken. Omdat het zo regent is alles doorweekt, de paden zijn modderpoelen en dit is echt survivallen! We lopen naar boven naar de waterval en weer terug. We zijn een uur onderweg, onze schoenen helemaal nat en vol modder. Het lijkt of wij net onder de douche vandaan komen; het maakt niet uit, de temperatuur blijft goed. Als we terugkomen in het "kamp" is er boom omgevallen op het restaurant. Dat schijnt wel vaker te gebeuren omdat de bomen zo hoog zijn.

De terugrit is vooral nat en een beetje koud. De regen doet pijn aan ons gezicht omdat de boom snel gaat. Eenmaal terug op de rivier duiken we mangroven in. Het is prachtig! Dit mangrove gebied is het grootste in Centraal-america en de één-na'grootste in de wereld, alleen het amazone-gebied is groter. Om 16 uur zijn we weer waar we vanmorgen begonnen. Het was een super dag! Veel gezien en veel gedaan.
"s avonds eten we weer in het hotel en liggen we voldaan vroeg in bed.